Tips til gode nyhetsbrev

dato 14 Mai 2017


Hvis du leser markedsføringstips på nettet, lærer du rimelig kjapt at du må tilby nyhetsbrev på epost. For mange kan det være en smart taktikk, men ikke for alle. Sjekk her om nyhetsbrev er riktig for deg, og i så fall, hvordan du skal gjøre det riktig.


Det har blitt mer og mer vanlig at bedrifter sender ut eposter til mottakerne som har valgt å abonnere på dem. Epostene kan inneholde nyheter, tilbud, konkurranser eller artikler.


Formålet med nyhetsbrevet er å være «top of mind» i mottakerens hode, slik at man er den første leverandøren mottakeren tenker på når han eller hun trenger det bedriften selger. Nyhetsbrevet er også en måte å styrke merkevaren på, få ut informasjon og bygge relasjoner.


For å lage et nyhetsbrev på epost, trenger du en såkalt opt in på nettsidene dine hvor folk kan legge igjen epostadressen sin. Den enkleste måten å lage en opt in på, avhenger av publiseringsløsningen din.



Fordelene med å ha et nyhetsbrev


Ifølge Nielsen Norman Group kan et nyhetsbrev på epost skape tettere bånd mellom bedriften og kundene enn hva et nettsted kan gjøre. Det føles mer personlig å få innhold direkte i innboksen sin. Nyhetsbrev er bevist å kunne ha en tillitsbyggende effekt, såfremt man opptrer korrekt.


I nyhetsbrevet kan du lage lenker slik at leseren kan klikke seg inn på nettsiden din for å lese mer eller gjøre en bestilling. Det hjelper deg til å få flere lesere, fordi mottakeren ikke nødvendigvis hadde tenkt på å oppsøke dere av seg selv. Når du får flere til å besøke nettsiden, øker du også sjansen for flere salg.




Oppskriften på et godt nyhetsbrev


Det er mange måter å lage et nyhetsbrev på. Her er 10 tips som gjør epostene dine mer interessante for mottakeren.


1. Ikke mas. Hvis du har opplevd å abonnere på et nyhetsbrev for så å bli overlesset med eposter hver bidige dag, vet du hvor irriterende det er. Samle heller opp kvalitetsinnhold og post nyhetsbrev litt sjeldnere. For eksempel ukentlig.


2. Gjør det enkelt for folk å avslutte abonnementet hvis de ikke lenger er interessert i å få post fra dere. Det bygger tillit og gjør at mottakeren har full kontroll.


3. Bruk litt tid på emnefeltet (overskriften). Hvordan kan du få leseren til å bli nysgjerrig? «Nyhetsbrev nr. 4, 2017» er litt kjedelig.


4. Hvis du bruker bilder i nyhetsbrevet skal du lage en alt-tekst som kommer opp hvis bildet ikke vises hos mottakeren. (På samme måte som på nettsidene dine.)


5. Bestem deg for en stil i nyhetsbrevet. Kan den være leken, eller skal den være alvorlig? Du kan eksperimentere i starten for å finne ut hva som gir det beste resultatet.


6. Hvis du bruker en nyhetsbrev-program på nettet, som for eksempel Mailchimp, kan du følge med på statistikken for å se hvor bra det går med utsendingene. Sjekk hvor stor prosentandel av abonnentene som har åpnet og lest eposten. Hvis andelen er lav, kan det bety at du bør jobbe mer med overskriften.


7. Vær kreativ med innholdet. Nyhetsbrevet trenger ikke bare å handle om hva bedriften din har gjort den siste uken, eller hva dere selger på tilbud akkurat nå. Test noe av dette: bransjenytt, ledige stillinger, nyttige tips, bilder, konkurranser.


8. Send nyhetsbrevet fra en epostadresse som mottakeren kan svare på. Med andre ord: Unngå «no reply»-adresser. God kundeservice innebærer tilgjengelighet.



9. Gjør det enkelt å klikke på lenker. Hvis eposten du sender ut er proppfull av tekst, med en eller flere lenker midt inni, kan det bli utfordrende for dem som leser innholdet på mobilen å treffe riktig lenke med tommelen. Løsningen er å bruke mellomrom og bilder til å dele opp teksten.


10. Oppfordre til å dele. Når du sender fra deg et nyhetsbrev som du er fornøyd med, er det helt i orden å oppfordre leseren til å sende eposten videre til en venn eller kollega (avhengig av temaet du skriver om).




Men ... trenger du dette?

Hvis du synes det høres ut som mye jobb, har du helt rett. Her er tegnene på at du ikke trenger et nyhetsbrev:


1. Du velger å fokusere på sosiale medier. Hvis du holder liv i kontoer på Facebook, Instagram og LinkedIn og gjør det knallbra der, har du kanskje a) brukt opp tiden eller b) plenty av følgere og respons fra før. En fordel med å være flink på Facebook (eller annet valgfritt nettverk) er at en deling når ut til mange, versus videresending av epost, som normalt bare når én ekstra person.


2. Du er usikker på om du klarer å holde trykket oppe. Et kjedelig og inkonsekvent nyhetsbrev er dårlig anvendt tid både for deg og kundene. Hvis ukentlige nyhetsbrev høres for slitsomt ut, kan det være større effekt i for eksempel å sponse et lokalt arrangement (hvis du er en lokal bedrift) eller kjøre en konkurranse i sosiale medier. Da får publikum med seg hva du gjør selv om de ikke har godtatt et abonnement på eposten sin.


3. Du har en aktiv blogg. Blogger du? Da skal vi foreslå en gyllen middelvei for deg: I stedet for et fullblods nyhetsbrev, kan du tilby leseren din å få beskjed på epost hver gang dere har postet noe nytt på bloggen. I stedet for å bruke tid på å produsere ekstra innhold, trenger du bare å lage et sammendrag av blogginnlegget ditt. Dermed holder du interessen oppe hos dem som allerede er interessert, uten at det koster deg for mye tid.


Uansett hva du velger – lykke til med markedsføringen din.