Sjekkliste for god nettside

dato 18 Februar 2017


Sjekk om du har dette på plass på nettsidene dine!

En god nettside skal vise kunden at du kan levere det han eller hun ser etter. Den skal vekke tillit, være enkel å finne frem til og gi nok informasjon. Vi har laget en sjekkliste som du kan bruke til å vurdere om det er på tide med en oppdatering av deres egen nettside..
.
Denne listen er ikke komplett. En webdesigner kan gjøre mye «i kulissene» som hjelper siden til å fungere optimalt. Likevel: Hvis du har disse punktene på plass, er du på god vei!.


1. Hva er målet med nettsiden?
Noen bruker nettsiden omtrent som et online visittkort, andre bruker den som fullblods salgsmaskin eller som et magasin. Ha i bakhodet hva målet ditt er, og legg opp innholdet ut ifra det. Kunden må se med en gang hvem du er og hva du tilbyr. Hvis du er uklar, har nettsiden din lett for å bli uklar for kunden..


2. Feilfri tekst
Nettsider med dårlig språk trekker ned inntrykket av bedriften din og får deg til å fremstå som uprofesjonell. Hvis du ikke er stødig i skriving, få noen til å lese korrektur for deg eller sett bort jobben til noen som kan det. I tillegg til at ordene er stavet riktig og at grammatikken er korrekt, bør tekstene også tilføre akkurat det som skal til for at kunden får tillit til deg. Hva trenger du å få sagt?


3. Det handler ikke om deg
Synd å si det, men kunden er som regel ikke ute etter detaljinformasjon om bedriften din og hvor flott den er. I de fleste tilfellene leter kunden etter hvordan dere kan hjelpe ham eller henne med å løse et problem. Derfor er det viktigst å få frem hva kunden får hos dere...


4. Gode bilder
Om du velger illustrasjoner, fotografi eller en blanding er opp til deg. Det som er viktig, er at bildebruken står i stil med hva slags følelse du ønsker at kunden skal sitte igjen med. Det er lurt å bruke litt tid på dette. Har du budsjett til det, kan det være en utmerket investering å leie en fotograf eller illustratør som kan gi deg noe originalt. Trendene de siste årene har beveget seg mot store bilder – de kan godt fylle hele forsiden. Det har blitt populært å bruke bilder som er tatt ovenfra – såkalt overhead-perspektiv. En del bedrifter har også begynt å ta i bruk et såkalt cinemagraph, som er statiske bilder med litt bevegelse i. Det gir en kul effekt.


5. Lett å finne kontaktinfo
Ikke gjem bort kontaktinformasjonen. Ha den gjerne flere steder: Både på kontaktsiden og nederst på nettsiden. Folk liker valgmuligheter, så det beste er å oppgi både epost, telefon og sosiale medier/chatfunksjon. Kunden får lettere tillit til bedriften hvis de kan se bilde av kontaktpersonen eller andre relevante personer.


6. Lenkene virker Hvis nettstedet ditt har vært i drift en stund, er det smart å sjekke alle lenker med jevne mellomrom. Kanskje har du lenket til en artikkel i et blogginnlegg? Sjekk at lenken fremdeles virker og at innholdet det lenkes til er det du ønsket å vise. Noen ganger forsvinner nettsider, og da vil lenken forvirre eller irritere leseren.


7. Google Analytics er installert
For din del er det nyttig å kunne sjekke statistikken for nettsidene. Hvor mange lesere har du, hvor lenge oppholder de seg på siden, hva er de mest interessert i? Når du bruker et verktøy som Google Analytics får du god innsikt i kundenes bruk av nettstedet ditt. Kanskje får du øye på forbedringsmuligheter. Du kan måle effekten av for eksempel den innsatsen du legger i bloggen din.


8. Call To Action
Er det tydelig for kunden hva du ønsker at han eller hun skal gjøre på nettsiden din? Vil du oppfordre til ringe deg, abonnere på et nyhetsbrev, eller følge deg på Facebook? Vær klar på dette, så kan du få mer av den aktiviteten du vil ha. Hvis du for eksempel tilbyr dine besøkende en gratis nedlastbar fil mot at de oppgir epostadressen din, bør du legge dette tilbudet godt synlig, gjerne øverst på nettsiden. Vil du at de skal ringe deg, sørg for at telefonnummeret er umiddelbart synlig og fremhevet.


9. Social proof
Du kan gjøre det enklere for kunden å stole på deg hvis du har positive utsagn fra tidligere kunder som har jobbet med deg. Legg dem synlig på nettsiden. Du kan også bruke logoer til andre bedrifter du har jobbet med. Alt du kan vise til en ny potensiell kunde som får frem at andre har gode erfaringer med å jobbe med deg, er positivt.


10. God design
Lesbare skrifttyper, en gjenkjennelig logo og konsekvent fargebruk er noen av stikkordene. Dette har vi skrevet et eget blogginnlegg om tidligere. Se her.


11. Responsivitet
Har du sjekket at nettsiden ser bra ut både på PC, mobil og nettbrett? Vi har skrevet et innlegg om responsivitet her.


12. «Above the fold»
Et mye brukt prinsipp i webdesign, er at det viktigste innholdet skal ligge «over folden» på nettsiden, altså at den som besøker nettsiden skal slippe å scrolle for å finne den mest betydningsfulle informasjonen. Det vil si at Call To Action, kontaktinformasjon og en presentasjon av hvem dere er/hva dere gjør er så tilgjengelig som mulig..


13. Fornuftige navn på undersidene
I menyen vil man finne navnet på undersidene dine. De mest vanlige er «forside», «om oss», «kontakt» og «tjenester». Noen ønsker å være mer kreative med titlene, men både for kundevennligheten og søkemotoroptimaliseringen er det i de fleste tilfeller best å holde seg til vanlige titler. Så kan du heller være kreativ med innholdet.


Vi håper at dette ga deg noen ideer, og at du tar en titt på nettsidene dine med et nytt blikk. Hvis du trenger hjelp er vi her for deg.