Lange bloggtekster er bedre for SEO

dato 2 April 2017


Du har kanskje lurt på hvor lange blogginnleggene dine burde være? Her er svaret.


Alle som driver en blogg ønsker å bli lest og delt: Vi vil bygge en merkevare gjennom interessant innhold. I noen tilfeller har du kanskje mye på hjertet og føler for å skrive langt, andre ganger stirrer du på en blank skjerm og forsøker å komme opp med to eller tre gode avsnitt.



Første bud: skriv for folk!

Fasitsvaret på den perfekte bloggposten finnes egentlig ikke. Det kommer nemlig blant annet an på hva du vil at det aktuelle blogginnlegget skal gjøre for deg. Skal det gi deg flere likes, delinger, høy aktivitet i kommentarfeltet, flere salg eller en høyere plassering i søkemotoren?


I dette innlegget skal vi fokusere på det siste. For at bloggen din skal vokse seg stor hjelper det veldig å være kompis med Google. Google prøver alltid å finne ut hvor relevant innholdet ditt er, hvor nyttig det er for søkerne. Hvis Google mener at innholdet ditt er godt, vil flere mennesker se en lenke til siden din når de søker på noe du har skrevet om.


For noen år siden snakket man ofte om SEO (søkeroptimalisering) og nøkkelord som en teknisk sak, hvor målet om å få lesere inn på siden tilsynelatende ble sterkere vektlagt enn å levere gode tekster. Man dundret på med nøkkelord som man visste at mange søkte etter. Det var ikke rent sjelden at nettsidene ble bortimot uleselige: Bruken av søkeord gjorde teksten flat - som om den var skrevet til ære for Googles robot og ikke for de faktiske leserne.


I dag er det annerledes. Som lesere og forbrukere forventer vi at ting er skikkelig. Vi vil lese saker som er tydelig skrevet til oss. Likevel er SEO viktig. Og som blogger kan det være fint å ha noen verktøy som hjelper deg med å produsere kvalitet.



Kort tekst eller lang tekst?

Ifølge Buffer er det ideelle blogginnlegget på 1600 ord, og ifølge Medium skal det ta 7 minutter å lese den perfekte bloggposten. Dette kan være et greit utgangspunkt, men det er unyansert. Den ideelle lengden på en tekst kommer jo an på hva slags tekst det er snakk om.


Hvis du lager en nyhetssak, en forklarende tekst om hvordan noe virker (for eksempel produktbeskrivelser) eller hvordan man løser et problem (for eksempel "hvordan knyte et slips"), kan teksten din godt være kort - det vil si under 500 ord. Et fåtall av oss trenger å lese tusen ord om den nye støvsugeren vi vurderer å kjøpe, eller hvor lenge poteter skal koke.


Lengre saker tikker inn på mellom 1000 og 5000 ord, men typisk under 2500. Disse er egnet til å dytte deg opp i Google-plasseringen. En lengre tekst er nyttig hvis du ønsker å konkurrere i SEO på bestemte søkeord hvor konkurransen er heftig. Du kan også skape en feature-følelse med de lengre sakene: Altså tekster som leseren fordyper seg i og gjerne diskuterer med kolleger eller familiemedlemmer. Lengre tekster gjør det også godt som debattskapende saker. De gir deg plass til å utdype et argument eller dele store mengder kunnskap.



Tips for å holde på leseren over 1000 ord eller mer


Bare pass på at teksten er lesbar. En lengre tekst kan oppfattes som uoverkommelig, men med disse tipsene får du en mer attraktiv sak:




1 Oppsummer i begynnelsen av saken hva du har tenkt å skrive om.



2 Hvis du har en veldig lang tekst kan du legge inn en innholdsfortegnelse og lenke til konkrete steder i teksten, slik at de som er interessert i kun en del av innholdet ditt finner det fort.


3 Som alltid: Bruk overskrifter, ikke stapp for mange setninger inn i hvert avsnitt og bruk illustrasjoner eller sitater innimellom for å holde leseren engasjert.


4 Hvis du bruker informasjonskilder som leseren kan tenkes å ville ta en nærmere titt på, er det hendig med hyperlenker.



Et avsluttende tips: Variasjon er fint. Du trenger på ingen måte å skrive tusenvis av ord hver gang du blogger. Men gjør det innimellom. Det viktigste er at innholdet ditt er relevant og nyttig - både for merkevaren din og for leseren.