Hvorfor SEO er en av nåtidens hotteste emner.

dato 18 Desember 2016


I en undersøkelse gjort i 2011, kom det frem at 50% av kjøperne brukte 75% eller mer av tiden de handlet på produktsøk og analysering. Nr 1 startpunkt for en online shopping opplevelse begynner med et Google søk. Det betyr at å optimalisere din nettside for naturlige nettsøk er kritisk for økt suksessfaktor.




Ikke la deg lure av firma som tilbyr 'garantert' top ranking i søkemotorene, og kun fokuserer på nøkkelord.



  • Økt ranking på søkemotorene
  • Økt nettrafikk
  • Reduser antall som klikker seg inn å ut
  • Engasjer mot kunder
  • Bli sett på som ledende innen din bransje


  • Så hva er egentlig SEO markedsføring?

    SEO markedsføring, også kalt søkemotoroptimalisering er prosessen hvor man øker synligheten til en nettside på søkemotorenes resultat side. Det er mange faktorer som må taes i betraktning som del av din markedsføringsstrategi. En solid strategi anses som mer enn bare nøkkelord.


    Den bør inkludere hvordan søkemotorer faktisk fungerer, hvilke søkemotorer som blir brukt av dine forbrukere, og hva de søker etter. Målet er å kunne bedre relevansen av din nettside slik at den er indeksert, og posisjonert i søkemotorene.


    Søkemotoroptimalisering er mye mer enn å bare ha 'mye' innhold. Det handler ikke bare om å ha innhold, men riktig innhold. Google tar kvaliteten av innholdet i vurdering når de 'rangerer' plasseringen til en nettside.


    SEO markedsføring er ikke å endre nøkkelord en gang, og så er man ferdig. Markedet endres konstant, og man må være oppdatert for å holde seg relevant. Søkemotorene endres stadig ettersom de finpusses til det bedre, da målet til en søkemotor er å levere det mest relevante innholdet som overhodet mulig.




    Så hvorfor er SEO så viktig?
    Med et raskt søk på nett, fant jeg at 9 av 10 bruker internett til shopping.
    Måten man begynner å shoppe på, er ved søk. Vi lagrer ikke lenger bokmerker og er lojale til en spesifikk butikk. Dagens kunder bestemmer. De vet hva de vil ha, og leter etter det.
    Hvis nettsiden din ikke er på den første siden i søkemotoren er den så og si usynlig.

  • 90% av nettbrukere i Norge handler på nett hver uke
  • 70% av all klikk videre trafikk i Google's søkeresultater går til nr 1. posisjonen på siden. (Google & Bling: 2011, Studie av Slingshot SEO)
  • Øverste resultatene er utfall av mest relevant innhold til søket som ble gjort
  • Drive relevante forbrukere til deg



  • Jeg har en liten bedrift, er SEO forsatt for meg?
    Ifølge Google's egen undersøkelse, bruker 90% et søk for å finne forretninger i nærområdene.
    Før var bladde folk opp i gule sider for å finne lokal bedrifter, idag bruker vi internett. Hver bedrift burde ha en nettside, og hver nettside eier burde ha en ok forståelse om hvordan søkemotorene fungerer for å være relevant i markedet.


    Statistikken taler for seg selv:
  • 20% av alle søk gjort på Google er relatert til spesifikke steder.
  • 43% av alle søk er for å lete etter lokal bedrifter.
  • 61% av alle søk ender i salg.
  • 82% av lokal søk, følges opp av enten telefon, fysisk besøk i butikk, eller kjøp i etterkant.


  • Artikkel av: Adrian Ingvartsen
    Referanser: Kelsey Group
    Google's egne undersøkelser
    TMP/comScore
    SlingShot SEO
    Beth Browning blogg
    socialmediaexaminer