Grafisk design er lønnsomt

dato 10 Februar 2017


Mange ser på grafisk design som en utgift. Men hvis du bruker grafisk design strategisk, er det en investering som kan gi betydelig økt lønnsomhet for bedriften din. Se hvordan her.



Når budsjettet er stramt, er det ofte designet som blir nedprioritert. Samtidig viser flere caser at bedriftene som har valgt å investere i et profesjonelt design har et bedre grep om kunden, en sterkere merkevare og høyere omsetning. Et mye brukt eksempel er den norske fiskematprodusenten Lofotprodukt som du kan lese om her.



Førsteinntrykket teller

Når en ny besøkende kommer inn på nettsiden din, vil han eller hun bruke 3 sekunder på å bestemme seg for om du er interessant. De 3 sekundene må du utnytte godt. I tillegg til å ha det riktige innholdet på forsiden, er designet viktig.


Skaper du en atmosfære som kunden liker? Er siden designet for å bygge tillit? Er det lett å finne frem? Er teksten lesbar?



Universell utforming

Visste du at nettsiden din kan bli klaget inn til kommunal- og moderniseringsdepartementet hvis den ikke er universelt utformet? Nye, norske nettsider skal være tilpasset blant annet synshemmede. Dette kravet gjelder både offentlige og private bedrifter, og lag og organisasjoner. Fra 1. januar 2021 må alle eksisterende nettsider følge reglene. Det betyr for eksempel at du må sørge for nok kontrast mellom teksten og bakgrunnsfargen på nettsidene dine og at bildene på nettsiden skal ha beskrivende tekster. Du kan lese mer om regler for universell utforming hos Difi her.



Farger og bilder

Vi reagerer sterkt på visuelle inntrykk. Former, skrifttyper, farger og bilder skaper assosiasjoner i oss, og kan hjelpe deg til å skape en merkevare som er gjenkjennelig, som passer til det du selger, og som gjør det enklere for deg å appellere til kunder. En grafisk designer vet hvordan man jobber med alle de visuelle elementene for å skape en helhet.

Når du skiller deg ut i hvordan du ser ut, blir det enklere for folk å huske deg. Sånn er det for bedrifter også. Har alle konkurrentene dine en bestemt type bilder på nettsiden din? Se om du kan gjøre det annerledes. Har de andre røde logoer? Få laget en grønn logo.

Da dagligvarekjeden Kiwi ble etablert, valgte de en grønn logo ikke fordi de het Kiwi, men fordi det var den eneste «ledige» fargen i markedet. De andre dagligvarebutikkene var røde, gule eller blå. Grønnfargen ble en måte å markere seg som noe nytt og annerledes på.

Bildene du bruker i markedsføringen fungerer som regel best hvis de får kunden til å føle det du vil at han eller hun skal føle når de handler av deg. Hva appellerer du til? Trygghet, spenning, beundring eller god samvittighet? Finn bilder som passer.


Fastcompany har publisert en infografikk med interessante statistiske opplysninger om fargepsykologi. Den viser blant annet at 84,7 % av oss velger produkter på bakgrunn av farge. I oversikten som vi har lenket til overfor finner du også beskrivelser av hver enkelt farge: Hvilke assosiasjoner har vi til gult, for eksempel?



Oppfattet verdi

Et produkt eller en nettside som er dårlig designet skaper et inntrykk av at det er billig og av lav kvalitet. Som bedrift ønsker du at tilbudet ditt skal oppfattes som verdifullt og av god kvalitet. Derfor må designet stå i stil. Det blir en vanskelig jobb å overbevise kunden hvis designet ditt ser hjemmelaget eller utdatert ut.

Tenk på Apple, for eksempel. I årevis har de solgt produkter ikke bare fordi de fyller et praktisk behov, men fordi folk liker designet. De velger en Mac eller iPhone like mye for designet som for funksjonaliteten. De kjøper seg inn i merkevaren. Hvis Apple hadde hatt et mer tilfeldig design, hadde de ikke oppnådd den samme suksessen.



Design er ikke bare utseende

Godt design øker brukervennligheten. Det kommuniserer på en måte som kan få flere til å kjøpe av deg. Derfor er design ikke bare en kostnad, men en del av salgsprosessen din. Kvalitetsdesign varer lenge. I stedet for å flikke på en hjemmelaget side annethvert år, kan en proff løsning generere inntekt over en lengre periode. Det sparer deg for tid og utgifter til stadige endringer.

De beste designløsningene føles mer som en personlighet enn en bedrift. De gjør at kunden blir kjent med bedriften og får lyst til å handle med den. Det blir lettere å få til mersalg når kunden er i denne modusen.



Vi i ANTO kan hjelpe deg med veldesignede nettsider, og også logodesign. Ta kontakt hvis du trenger et design som selger.