Enkel bilderedigering for nettsider og sosiale medier

dato 27 Mars 2017


Du trenger ikke å være ekspert på Photoshop for å ha gode bilder. Vi viser deg overkommelige triks som gjør det visuelle innholdet ditt appellerende.



Enkle bilderedigeringsverktøy på nettet

Hvis du ikke har lyst til å bruke tid på å lære deg Photoshop, finnes det to fine alternativer som attpåtil er gratis. Den ene heter Canva og den andre heter PicMonkey. Begge disse verktøyene ligger på nettet, og du trenger ikke å laste ned programvare for å bruke dem.


I PicMonkey kan du for eksempel endre størrelse på bilder, sette sammen bilder i kollasjer, beskjære, legge på filter, figurer og tekster. Hvis du er villig til å betale for premiumversjonen får du enda flere funksjoner.


I Canva finner du mange maler som du kan justere slik at de passer til bedriften din. Det gjør det enkelt for deg å lage det meste; bilder som passer perfekt på Facebook, Twitter eller Pinterest, men også brosjyrer, gavekort, visittkort, infografikk og mye annet. Canva har et stort bildegalleri med gratis bilder og bilder til én dollar.


I begge programmene kan du lage bilder «fra scratch», for eksempel fargede bakgrunner med tekst på, med eller uten rammer. De to nettsidene kan i mange tilfeller brukes om hverandre. Det blir en smakssak hva du foretrekker. Noen forskjeller er det i funksjonene, men vi anbefaler at du lager deg en gratis konto og tester ut begge.



10 tips for bedre bildekvalitet

1. Pass på at oppløsningen på bildene dine er god. Hvis bildet blir kornete, er det for lite. Samtidig er det unødvendig med et kjempestort bilde på nettet, fordi det tar opp lagringsplass. Dermed er tips nummer to:


2. Prøv å følge formatene som passer perfekt til de forskjellige stedene du skal poste bilder. Et innlegg på Facebook bør for eksempel helst være 470 ganger 246 piksler. Informasjon om bildestørrelsen på profil- og forsidebilder på Facebook finner du ved å klikke her. Publiseringsverktøyet du bruker til nettsiden din vil somregel opplyse om riktige bildeformater.


3. Farger og mønstre: Hvis du skal ha tekst på bildet, er det viktig å ikke overdøve publikummet ditt med en vanskelig skrifttype i kombinasjon med detaljerte mønstre. Det går ut over lesbarheten. Ofte er det lurt å bruke et bilde som har mye ledig plass, og plassere teksten slik at den ikke kræsjer med motivet.


4. Bruk bilder som passer til den grafiske profilen din. Hvis du har en gjennomgangsfarge, kan du ta opp igjen den fargen i bildene dine. Hvis du har en skrifttype som du alltid bruker (for eksempel på nettsiden, visittkortene og lignende) får du en fin helhet hvis den også brukes på alle bildene dine. Du kan også merke bilder med logo.


5. Pass på copyright. Ikke bruk bilder som du ikke har rettigheter til. Ta egne bilder, lag dem selv, kjøp bilder eller sjekk bruksretten nøye når du laster ned gratis bilder.


6. Hvis du har tatt bilder selv og du ikke er profesjonell fotograf, kan du ofte gjøre bildene bedre ved å lysne dem litt og/eller øke kontrasten en smule før du publiserer dem. Du kan også bruke et filter. Et tips er å bruke det samme filteret på alle bildene, da får du en helhet.


7. Hvis du bruker bilder av mennesker, se etter bildene hvor personene ser ekte ut. Oppstilte bilder er gjerne mer uspennende å se på. Det er lov å eksperimentere med flere vinkler enn den vanlige «rett frem, se i kamera». Passer det med actionbilder – bruk det. Er du kursholder tar du bilder av kursdeltagere i action. Står du på scenen, order du med bilder av deg på scenen. Og/eller et entusiastisk publikum! Lager du et fysisk produkt kan du ha bilder av produksjonsprosessen.


8. Hvis du har et bilde hvor motivet er et stykke unna kan du beskjære bildet slik at motivet kommer tettere på. Prøv det og se hva du liker best.


9. Hva slags bilder bør du velge til nettsiden? Still deg følgende spørsmål: Hvilken følelse eller tanke vil du at kundene skal få når de ser på bildet? Vil du få frem en følelse av spenning og eventyr, eller trygghet, eller lettelse? Vil du helst virke imponerende eller tilnærmelig? Skal bedriften din føles gøy, effektiv, vennlig, seriøs eller trendy? Finn noen ord som passer for deg. Ved å koble en stemning til bildevalget blir det ofte enklere å plukke ut de riktige bildene.


10. Hvis DU er bedriften din (typisk for enkeltpersonforetak) er det supert å ha et bilde av deg selv. Særlig hvis du selger tjenester eller produkter via nettet, uten å ha personlig kontakt med kundene. Bildet bør helst være tatt av en fotograf. Fordelen med å ha et godt bilde av seg selv, er at det vekker tillit. Potensielle kunder vil gjerne se hvem de handler med. Dette tipset gjelder selvfølgelig også for større bedrifter.



Her finner du gratis bilder

Det aller, aller beste er å hyre inn en fotograf og få tatt originale bilder som dere er alene om i verden. Hvis det ikke er aktuelt, finnes det erstatninger. Ta bildene selv, eller finn noen på nettet. Det er mange nettsider å velge mellom hvis du leter etter stock-bilder. For eksempel disse tre:


Unsplash

Pixabay

Morguefile

Du gjør bildene til dine egne ved å redigere dem og eventuelt legge på egne tekster.

Vi håper at dette ga deg inspirasjon. Lykke til med bildene dine!